CZEMP zmapovala stav výuky membránových procesů na technických vysokých školách v ČR
Česká republika se v současné době potýká s nedostatkem vysoce kvalifikované pracovní síly, a to především ve vazbě na strukturu české ekonomiky v technicky a přírodovědně orientovaných oborech. Rozvinuté terciární vzdělávání ve všech jeho stupních představuje základní nezbytnou podmínku rozvoje jakéhokoliv průmyslového odvětví. Tento požadavek vystupuje dále do popředí v případě vysoce technologicky vyspělých, někdy též populárně nazývaných „high tech“ technologií s vysokou přidanou hodnotou produkce. Tyto technologie tvoří páteř ekonomiky průmyslově rozvinutých států. Membránové procesy rozhodně patří do této skupiny technologií. Úroveň a typ vzdělávání v této oblasti je navázán na způsob jejich uplatnění a stupeň rozšíření v průmyslové praxi.
Z detailního průzkumu situace mezi jednotlivými vzdělávacími institucemi v ČR vyplynulo, že v tomto okamžiku lze vzdělávání charakterizovat jako značně nesourodé. Charakteristická je absence uceleného systému a cílené strategie, která by posluchačům poskytla odpovídající teoretický základ, na který by navázaly detailní informace v jednotlivých specifických směrech tohoto širokého multidisciplinárního oboru. Tato situace představuje jednu z významných překážek dalšího rychlého rozvoje tohoto mladého dynamického oboru s velkou perspektivou řešení řady problémů naší technologicky vyspělé společnosti. Proto Česká membránová platforma o.s., která si klade za cíl rozšiřování a propagaci membránových procesů v rámci České republiky, tomuto problému věnuje zaslouženou pozornost.
Role CZEMP v oblasti vzdělávání je významná a zasahuje do řady oblastí. Nelze očekávat, že by platforma přímo suplovala roli vzdělávacích zařízení na různých úrovních, ale může jim poskytnout podporu a koordinovat jejich aktivity. Největší přímou roli platformy lze spatřovat v oblasti propagace, popularizace oboru a celoživotního vzdělávání, které rozšíří základní informaci o roli membránových procesů v rozvoji technicky vyspělých společností a o perspektivě uplatnění absolventů tohoto konkrétního oboru v praxi. Další významná role platformy v budoucnu spočívá v poskytování podpory tomuto vzdělávacímu oboru ve smyslu vzdělávacích materiálů, které vznikají v rámci jejích širších aktivit a ve zprostředkování případných přednášejících pro specializované přednášky či výukové moduly. Jsou plánovány informační návštěvy a semináře na středních školách, orgánech státní a komunální správy a u vhodných podnikatelských subjektů. Na vhodně zvolená témata budou rovněž organizovány pravidelné odborné semináře, workshopy jak pro laickou veřejnost, tak i pro konkrétní subjekty. Ty by se v budoucnu měly stát základním mechanismem zvyšování kvalifikace pracovníků formou celoživotního vzdělávání. Vedle těchto aktivit však bude i nadále poskytovat podporu institucím terciárního vzdělávání v oblasti zprostředkování studijních materiálů, odborných praxí a stáží. Přímou podporou těchto aktivit je projekt spolufinancovaný Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky pod názvem „Akcelerace rozvoje membránových procesů prostřednictvím spolupráce v tematicky orientované síti“ (ARoMem [4]), řešený v rámci OP VK, Prioritní osa 2 – Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj; Oblast podpory 2.4 – Partnerství a sítě (vyhlášeno MŠMT). Projekt je realizován v období 2011 – 2014.
Celé téma výuky membránových procesů na technických vysokých školách v České republice je detailně popsáno v přiloženém dokumentu.